Info Brief 161: 29 juni 2020

 ◙  Europese actie voor Bernardo Caal Xol

            Na het stopzetten van de interne gewapende conflicten en de ondertekening van de vredesakkoorden in de landen van Centraal-Amerika was die regio geen ‘issue‘ meer hier in Europa. Ook Guatemala viel hetzelfde lot te beurt. Na jaren de voormalige Europese Coördinatie van Guatemala Comités homeopathisch  te zien verdunnen, hebben we nu met de ‘Zaak Bernardo’ omzeggens een kleine tsunami verwekt. Oude – onder het virtueel stof bedolven –  e-mailadressen werden bovengehaald. 

(foto:
Manifestatie in Cahabón – Alianza por la Solidaridad-Actionaid)

En tot onze grote verrassing raakten we een gevoelige snaar: Bernardo? MadreSelva? Hidroeléctricas? We zijn  daar zelf ook mee bezig! En wat bleek? De documenten die we doorstuurden werden buiten ons weten om verder doorgezonden, want vele van die NGO’s en comités blijken voor bepaalde thema’s, zoals concreet voor de ‘Zaak Bernardo’, er onderlinge verbindingen op na te houden. De adhesiebetuigingen deden zelfs de Europese grenzen kraken en wipten erover Gezien de belangstelling gaan we nog een eindje door alvorens de deadline begin juli in te voeren. 

◙ School of the Americas Watch (SOAW) informeert:

            Veel Latijns-Amerikaanse landen hebben tijdens deze pandemie lange tijd de grenzen gesloten gehouden en commerciële vluchten verboden om hun bevolking te beschermen.

            Nu echter worden ze verplicht om vluchten met gedeporteerde landgenoten vanuit de VS te aanvaarden. Ook al dragen sommigen onder hen het virus met zich mee. Alleen al in Guatemala werden al 119 besmette personen (enkele weken geleden) gerapporteerd. Herhaaldelijk hebben de aangehouden migranten in de VS de verschrikkelijke omstandigheden aangeklaagd waarin ze leven in de Detentie Centra, waardoor Covid-19 zich vlug verspreidt en hun leven in gevaar gebracht wordt.   

◙ Studio Globo zoekt vernieuwing

Korte voorgeschiedenis

            Zowat iedereen die op een of andere manier met Guatemala bezig is, weet dat in Gent een Guatemalteeks dorp te vinden is. En wie dat door de jaren heen nog meer te weten gekomen is, zijn leerkrachten van lagere scholen over heel Vlaanderen. Een kleine ploeg bevlogen dames zetten hun beste krachten in om klassen van 10 tot 12-jarigen te verwelkomen in dat dorp. Concreet gaat het over een inleefatelier. Het programma bestaat uit vier stappen die een samenhangend geheel vormen:

1. Vorming voor de leerkracht: een verplicht moment waarop we de leerkrachten onze visie meegeven, en ons enthousiasme voor het land en de methodiek overbrengen 2. Een voorbereiding in de klas (twaalf lesuren, dus bv. een week lang elke namiddag) 3. Een drie uur durend inleefspel in het Guatemala atelier in Gent 4. Een nawerking in de klas.

            De eerste versie van het lespakket binnen dit project dateert van 2000. Een grote herwerking vond plaats in 2009, deze versie is momenteel nog steeds in gebruik.

            In 2014 kreeg het decor van het Guatemala-atelier een volledige make-over, en werden ook belangrijke aanpassingen aan het scenario gemaakt.

In 2017 greep een verandering plaats in het personeel. In 2019 drong de nood zich op om na zoveel  jaren enkele koppen bij elkaar te steken onder geïnteresseerden van het lerarenkorps.           En op 26 juni laatstleden zaten we met enkele leden van de Guatemala solidariteit  in Gent om wat input aan te reiken over mogelijke actualiseringen van de inhoud van het lesmateriaal. 

Dat het ‘Guatemala-dorp‘ een succesverhaal is, bewijst het feit dat klassen soms maandenlang op de wachtlijst staan om aan de  beurt te komen.                                                                    (bezoek aan het atelier in 2017)  

Guido De Schrijver   –  Steungroep ‘Solidair met Guatemala’ Lidorganisatie van EU-LAT Network  en van Europees Netwerk Oscar Romero Comités

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.